Arbejdsspørgsmål til kapitel 5

  • Hvorfor stemte oplysningsidealerne ikke overens med enevælden?

  • Hvilke lighedstræk var der imellem målene for den amerikanske revolution, og målene for den franske revolution? 

  • Hvorfor blev året 1848 vigtigt for Europas historie?

  • Hvorfor opstod revolutionerne som oftest i byerne?

  • Kan der opstå en revolution i det moderne Danmark?

  • Hvem mente Estrup var bedst egnet til at styre landet, og hvorfor?

  • Hvad betød systemskiftet 1901 for det danske demokrati?

 
 
Kilde 5.1

  • Hvordan legitimerer kilden folkets ret til at styre staten?

  • Hvorfor inddrager forfatteren det frie Nordamerika i sin argumentation?

 

Kilde 5.2

  • Hvordan vil forfatteren gennemføre en ændring af staten? Taler han for en revolution?

  • Hvilken befolkningsgruppes interesser støtter kilden? Hvordan kan man se det?

 

Kilde 5.3

  • Hvem var ”de 5 F’er” Hvorfor tror du, at de ikke fik lov til at stemme?

  • Hvordan blev magten fordelt imellem kongen og parlamentet? Hvordan er magten fordelt i dag? 

  • Hvilket ansvar har kongen for sine handlinger?

  • Hvilke befolkningsgrupper tilgodeså grundloven? Hvilke befolkningsgrupper blev overset?

 

Kilde 5.4

  • Hvem er almuen, og hvordan forholder kilden sig til almuen?

  • Hvem er det som Lehmann der burde styre Danmark?