Arbejdsopgaver til kapitel 5

Arbejdsopgave 1 – Rettigheder på flyvetur

 

I sidder i en luftballon som er på vej over Atlanten. Der er vand så langt øjet rækker. Med jer i ballonen har I 10 sække med rettigheder. Sækkene vejer 25 kg hver. Pludselig begynder ballonen at tabe højde! Alle bliver meget bange, for det er tydeligt, at hvis I falder i vandet drukner I. Derfor bliver I nødt til at smide sækkene med rettigheder ud af ballonen. En ad gangen. Hvilken rettighed vil I smide af først? Og hvilken bagefter? Hvilken rettighed er den allervigtigste, den I gemmer til sidst?

 

Alle disse rettigheder er grundlovssikrede:

 

  • Religionsfrihed
  • Ytringsfrihed
  • Trykkefrihed
  • Forsamlingsret
  • Stemmeret
  • Privat ejendomsret
  • Retssikkerhed
  • Uddannelsesrettighed
  • Personlig frihed
  • En ukrænkelig bolig

 

Arbejdsopgave 2 – Grundlovens tilblivelse

Sammenlign de to følgende film

http://www.ft.dk/webTV/Film_Om_Folkestyret/Grundlovens_tilblivelse.aspx

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=b9YdUgzot4Q

 
I grupper skal eleverne nu svare på disse spørgsmål:

 

  • Hvor faktuelt korrekt er kilderne?
  • Hvem er kildernes ophavsmand?
  • Hvad er kildernes formål?
  • Hvor hvilken kilde er mest troværdig?

 

 

Links

http://danmarkshistorien.dk/perioder/det-unge-demokrati-1848-1901/fattigdom-og-socialpolitik/

(Danmarkshistorien.dk om perioden 1848-1901)

 

http://www.grundloven.dk/ 

(Grundlovens fulde tekst)

 

http://www.dr.dk/skole/Samfundsfag/Grundloven/Historie 

(DRs hjemmeside om grundloven)

 

http://www.xn--grnsen-qua.dk/ 

(Hjemmeside om Danmarks grænse til Tyskland)

 

http://ekstrabladet.dk/tidsrejser/historie/article1872753.ece 

(Ekstrabladets hjemmeside om grundloven)