Arbejdsopgaver til kapitel 2

Arbejdsopgave 1 – Demokrati vs. Kompetence

 

Klasselokalet bliver delt midt over, den ene halvdel repræsenterer et NEJ, den anden halvdel repræsenterer et JA. Det er nu op til hver elev at forholde sig til følgende spørgsmål, ved bevæge sig over til den ene eller den anden side af klassen:

  • Skal valgalderen til folketingsvalget sænkes i Danmark?
  • Skal der sættes en øvre grænse for valgalderen?
  • Skal man tage en prøve for at få lov til at stemme?
  • Skal man være dansk statsborger for at få lov til at stemme?
  • Skal man bidrage til samfundet for at få lov til at stemme?
     

Efter hvert spørgsmål skal hver gruppe forsøge at få elever fra den anden til at skifte holdning med saglige argumenter.
 

 

Arbejdsopgave 2 – Build-a-state

Allerede i det antikke Grækenland blev der opstillet tre grundlæggende styreformer, som sidenhen er blevet anvendt igennem historien.

  • Demokrati (flertalsvælde)
  • Oligarki (fåmandsvælde)
  • Monarki (enmandsvælde)

Hvilke fordele og ulemper vil du mene, at der er forbundet med de enkelte styreformer? Hvilken styreform vil du indføre i Danmark hvis du fik magten?

 

 

Links

 

http://www.romernesverden.dk/forside/

(Stor database over det antikke Rom)

 

http://pub.uvm.dk/2008/demokratikanon/kap01.html

(Mere om demokratiets rødder)               

 

http://www.antikken.nu/skatkammeret/res-publica

(En gennemgang af den romerske republik)

 

http://www.dr.dk/skole/Samfundsfag/Demokrati/Afstemninger/Demokratiets+historie.htm

(DRs hjemmeside om græsk demokrati)

 

http://www.denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Antikken/Romerriget/Romerriget_til_ca._27_f.Kr./antikken

(En gennemgang af den antikke periode)