Eksempel på disposition for didaktisk samtale

Disposition for en didaktisk samtale


Første del: Den konkrete undervisningssituation

  • En af observatørerne interviewer den lærer, der har undervist:
    Undervisningsforløbet: Hvad ville du opnå med det konkrete undervisningsforløb?

    Aktioner: Hvilken aktion eller aktioner blev sat i værk – og med hvilket formål?

    Iagttagelser: Hvad gjorde du? Hvad gjorde eleverne? Hvordan tror du eleverne oplevede det?

    Refleksioner: Hvilke overvejelser giver det anledning til?

  • Input fra observatører: Iagttagelser og refleksioner i forhold til problemstillingen og aktionen eller aktionerne.

  • Input fra teamet: Refleksioner i forhold til det beskrevne forløb og iagttagelserne.

 

Anden del: Refleksioner over generelle aspekter ved problemstillingen og aktionerne

  • Teamet udvælger en pointe, et aspekt ved problemstillingen eller en interessant iagttagelse fra samtalens første del, det kan være meningsfuldt eller interessant for alle at diskutere.

  • Fælles refleksion i teamet over disse iagttagelser:
    Hvordan oplever vi hver især, at disse forhold kommer til udtryk i undervisningen?
    Hvilke grunde kan der være til det?
    Hvilke refleksioner giver det anledning til? evt.: Hvordan bidrager den læste litteratur til vores forståelse af disse iagttagelser?

  • Valg af nye aktioner: Hvilke nye handlinger (aktioner) vil vi sætte i værk? Hvorfor?

Tredje del: Opsamling:

  • Hvilke nye tanker om undervisning har dagens iagttagelser og samtalen vakt?

  • Aftaler: Hvem underviser næste gang, hvem observerer, hvem skriver referat? Er der relevant litteratur, vi vælger at læse?