Kapitel 13: Træningsplanlægning

Test: Hvilken type motion passer til dig?

Med denne test kan du få et indblik i, hvilke motionsformer der passer til din personlighed. Har du brug for højt tempo, hvor du bruger din krop fuldt, eller er du til et mere roligt tempo?

 

Find din lokale idrætsforening

Kender du din bys idrætsforeninger, eller er du lige flyttet til en anden by og har brug for at vide, om der er et gymnastikhold? På denne side kan du få et overblik over størstedelen af de idrætsforeninger, der er i Danmark. Klik på "Er du udøver?" og vælg så den aktivitet, du vil vide mere om.

 

Find dit lokale motionscenter

Der dukker konstant nye motionscentre op, og både priser og centrenes motionstilbud varierer meget. På dette link kan du sikkert finde det motionscenter, som passer til dit behov.

 

Aktivitet: Løbeprogram for begyndere

Alle kan løbe, men de fleste starter alt for hårdt ud. Følger du dette program, vil du langsomt vænne kroppen til løbebelastningen. Målet er at kunne løbe 6 km uden at holde pause inden for 12-16 uger. Når du har løbet regelmæssigt i 16 uger, er du klar til at udfordre dig selv med længere distancer eller forsøge at løbe samme distance hurtigere.

 

Aktivitet: Styrketræningsprogram for begyndere

Du behøver ikke at gå i motionscenter for at styrketræne. Dette program består af 10 øvelser, som du kan lave derhjemme, og som styrker hele kroppen.

 

Aktivitet: Løbeprogram for motionister (5-10 km)

Har du gennemført løbeprogrammet for begyndere, eller har du løbet i en længere periode? Så er du klar til dette løbeprogram, der varer 12 uger og sørger for, at du kan øge distancen fra 5 km og op til 10 km.

 

Aktivitet: Inspiration til styrketræningsøvelser

Med disse træningskort kan du selv sammensætte et styrketræningsprogram, som du kan udføre derhjemme. Vælg 5-10 øvelser, hvor du bruger alle kroppens muskler, og træn programmet igennem tre gange om ugen.

 

Træningsdagbog

Du kan selv lave din træningsdagbog, men mangler du inspiration, eller vil du have en let løsning, kan du downloade ark til din personlige træningsdagbog via dette link.

 

Oversigt over de mest effektive intervalprogrammer til løb

Når man har brug for variation i løbetræningen, er intervaltræning noget af det sjoveste og mest effektive. Du skal være forberedt på, at intervaltræning er hårdt, men effekten vil snart vise sig i form af hurtigere løbetider eller overskud til at løbe længere distancer. Hvis du har mod på at løbe en halv eller en hel maraton, findes der en masse træningsprogrammet på nettet, som sikkert følger dig til målet.

 

Aktivitet: Cirkeltræningsprogrammer

Via dette link får du cirkeltræningsprogrammer i fem sværhedsgrader, som du nemt kan lave derhjemme. Alle programmer vises med grafik og tydelig instruktion af selve øvelserne – så bliver det ikke nemmere!